Velký rozhovor s ředitelem Creamfields
Kordinaci jednotlivých částí festivalu, ať již komunikaci mezi ochrankou, stagemanagerem, partou od zvuku a světel, projekcí atd. Jde vlastně o řízení všeho, co se v tu chvíli na festivalu děje. Samozřejmně, nemohu vědět všechno, co se v tu chvíli děje a hodně částí má své managery, kteří se posléze zodpovídají přímo mně.
Co všechno vlastně obnáší takový festival a jak dlouho trvá jeho příprava?
Festival se začal plánovat v dubnu minulého roku. Je potřeba zajistit naprosto všechno, zvláště když se jedná o festival na "zelené louce". Mnoho hodin vyjednávání s radnici, policii, ochranáři, letištěm atd atd atd. To všechno by se sem ani nevešlo.
Proč někdo neřekl lidem, kteří se zúčastnili festivalu, co bude dál poté, co se arealém prohlana obrovská bouře a obě hlavní stage zůstaly mimo provoz?
Toto uznávám za svoji chybu. Pro případy změn jsme byli dohodnutí s partou od projekcí, že dáme vědět info přes projekce. Ty bohužel zůstaly zcela nefunkční, až na techno stan. U něj jsme v první chvíli řešili, zda to vydrží a zda v něm není možné skryté poškození. Při řešení všech nastálých problému, komunikaci s anglickým vedením festivalu, obnovou areálu atd., jsem na tohle prostě pozapomněl. Došlo mi to kolem šesté ráno, kdy už to bylo více méně jedno. Je to moje chyba.
Co se vlastně stalo na obou stage, že zůstaly nefunkční?
Podia i celý aparát jsou připraveny na déšť, ten s tím většinou nic neudělá. Pokud však letí voda rovně, je to úplně jiná situace. Ani takzvané "snížení střechy podia" by nepomohlo. Voda se dostala do všech rozvodů elektřiny a signálavých cest. Jediné možné řešení by bylo tato podia kompletně rozebrat - všechna vedení elektřiny, audio signálu, videa, sundat všechna světla. Znovu tyto věci sehant po celé ČR, znovu zavěsit, udělat nové rozvody. Tohle celé by tvrvalo tak do 4-5 hodiny ranní. I tak by to bylo obrovské bezpečnostní riziko. Při živelné pohromě je třeba zajistit bezpečnost. Pustit podia v tu chvíli představovalo tak velké nebezpečí, jehož následky nechci ani domyslet.
Podia vydržela neuvěřitelný tlak větru. Kdyby byla špatně postavená, tak nezůstanou stát. To co je vidět na fotkách je zastřešení místa, kde se připravují kapely již přímo na podiu. U toho zastřešení nevydržely spojníky k hlavní konstrukci podia.
V hlašení o počasí které bylo už týden dopředu známé je zřejmé, že přijde bouře. opravdu se nedalo tomuto výpadku zabránit? Proč nikdo nezastavil produkci když bylo zjevné, že nepůjde jen o přeháňku?
Předpovědi počasí byly velmi různorodé. Z několik různých meteorologických zdrojů přicházely naprosto odlišné informace. Na letišti v Tuřanech jsem se dozvěl, že bude pršet 15 min. Satelit přímo na letišti v Břeclavi ukazoval na déšť s náznakem bouřky, ale nikoliv na větrnou smršt. Z obzoru se to přihnalo během 5 minut. S tímto prostě nejde počítat.
To, že nepřiletěl Ferry Costren, je vzhledem k počasí pochopitelné, nicméně jak to bylo s dalšími hvězdami Jonh Digweed, Sasha, Gus Gus a dalšími.
Gus Gus byli na místě a v čase smršti dokonce pomáhali držet co se dalo. Digweed a Sasha zůstali ve Vídni na hotelu. Podle jejich managementu a řidičů, kteří jim zajišťovali převoz, byli z nástále situace velmi smutní a vyjadřovali svoji účast a pochopení k vzniklé situaci. Ladytron byli také již v areálu, Coldcut zatím na hotelu.
Nebylo možné tyto "hlavní hvězdy" přesunout na jinou stage?
U kapel to bylo bohužel nereálné. U dj jsem řešil problém, jak velké je bezpečnostní riziko, přesunu do stanu, který je stavěn pro cca 1 000 lidí. Je velmi jednoduché říct, vždyť je jedno, kde hrají. Ale riziko toho, že se do techno stanu nahrnou všichni, kdo na festivalu zůstali, mi přišlo natolik velké, že jej nebylo možno riskovat. Nikdo nebyl schopen zaručit, že by to ten stan vydržel. Bylo lépe je nepřesouvat, než se teď bavit o tom, jak se mohlo stát, že stan pod náporem návštěvníků nevydržel a spadnul. To bychom vedli úplně jinou debatu. Ono to může vypadat jako výmluva, pro mne je bezpečností hlediské více, než plánovaná a neuskutečněná vystoupení. Toto své rozhodnutí bych v podobné situaci a po zvážení všech pro a proti neměnil.
Nejednáte o nahradním termínu na jejich vystoupení? Jak se vůbec tyto "hvězdy" postavily ke vzniklé situaci?
Ano, jsou tu různé možnosti. Pokud bude příští rok, určitě se budeme s nimi domlouvat na případném vystoupení. Cizí hvězdy nastálou situtaci chápou a rozumí tomu, co se stalo. Nabízejí se různé možnosti do případných dalších ročníku. Od ostatních Creamfileds po celém světe k nám přichází podpora a nabídky pomoci. Tohle byla a je velmi nestandardní situace a díky všem, kdo se k ní postavili s rozumem.
Lidé si také stěžovali na nemožnost umýt si ruce u WC a na absenci pitné vody. Kde se stala chyba prosím?
Tohle je pro mne velkou záhadou. Odpoledne jsem telefonoval s člověk z firmy, která měla tuto věc smluvně zajistit. Vím, že byl i přímo na letišti, kde to podle svých vlastních slov řešil. Od této doby se mi jej nepovedlo nalézt ani se mu dovolat. Vysvětlení tohoto externího dodovatele se mi zatím nepodařilo zjistit. Jsem velmi zvědavý, jak mi toto vysvětlí.
Se živelnou pohromou se nedá dělat prostě nic. Zatím je brzo uvažovat nad dalším ročníkem, nicméně, není proč to vzdávat. Tohle byla velká škola pro všechny, kdo se na přípravě podíleli. Nikdo nic takového dosud nezažil, je to úplně nová situace, která v menší míře potkává i jiné festivaly nejen v ČR. Je otázka, co ce s tím dá dělat.
Zůstala zde také skupina naštvaných lidí, přece jen nedostali za své peníze to co očekávali. Máte nějaké řešení pro ně? Sleva na další ročník nebo podobnou náhradu?
Chápu jejich rozladěnost, taky jsem čekal něco jiného. Pokud bude příští ročník, určitě budeme poskytovat slevu na lístky. Jakou formou, to ještě není úplně jasné. Zda prokázáním se lístem nebo jinak, to je v tuto chvíli v řešení. Hlavu do písku schovávat nebudem.
Snad se tímto podařilo odpovědět všechny zásadní otázky. Děkuji za rozhovor.
Také doufám, že mnohé polopravdy jsou konečně vysvětleny. Diky za možnost se k tomu vyjádřit.