Exkluzivní zpověd Aleše Blehy
Ani letos jsme si nenechali ujít odpoledne strávené s Alešem Blehou a probrat snad vše kolem festivalu Summer of Love 2007, včetně vašich čtenářských otázek. Nakonec z toho vznikl rozhovor ještě rozsáhlejší, než ten minulý, ale věřte, že je opravdu co číst. Mimochodem, rozhovor se nahrával za krásného jarního dne, v přírodě Českého Krasu, takže máme i spoustu vypečených fotek, které se nevešly.
Ahoj Aleši. Minulé léto jsme dělali podobný rozhovor pro náš server. Co se za tu dobu ve tvém životě událo nového?
Ahoj, tak za tu dobu se stalo docela dost věcí. Myslím si, že po pár stresujících letech se to teď docela urovnalo a život začíná tak trochu od znova. Žiju v Praze, to je asi největší změna, zároveň dělám spoustu nových věcí a projektů, o kterých mě dřív ani nenapadlo, že bych je mohl dělat. Dávno se už nepodílím jenom na XMAGu nebo Summer of Love, ale dělám i spoustu věcí kolem. Je to docela fajn.
Zpozoroval jsi za ten rok nějaký vývoj na, pro tebe vlastně neexistující, české taneční scéně? Ať už kladný, nebo záporný?
Taneční scéna je pro mě neexistující nadále, možná je ještě míň existující než kdy byla. Ale na druhou stranu je zase vidět, že lidi chodí na velký party a že je to baví chodit, protože akce jako třeba Sensation White mají super úroveň a jsou určitě srovnatelný s Holandskem nebo Anglií. Jsou také party, kde slogany typu “nejdražší DJ na planetě zemi“ prostě nějak nezaberou, protože každý ví, že je to blbost. V tomhle ohledu vidím i čím dál víc lidí, který na tyhle mega akce už nebaví chodit, ale začínají se o muziku zajímat mnohem hlouběji a intenzivněji. Neopomenutelnou výhodou “trancovek“ ve velkých halách je fakt, že fungují jako vstupní brána do elektronické hudby pro velké množství lidí, podobně jako to dřív byly techno párty viz. Orion Hall nebo Lucky People Center. Dobré taky je to, že tím jak spousta lidí začala na trance, postupně jak dospívají a vyzrává jejich hudební vkus, tak se zaměřují na muziku jako je třeba James Holden (label Border Comunity, pozn.red.), nebo lidí jako Trentenmoeller, Nathan Fake, 16 Bit Lolitas, Paul Kalkbrenner, MFA, Kaito, nebo třeba okolo labelů BPitch Control či Get Physical (Booka Shade a spol., pozn.red.), tedy velmi hudebně progresivních, naprosto současných a kvalitních záležitostí. Když před lety celá generace vyrůstala na technu, často nastal problém v tom, že to lidi nemotivovalo jít někam hudebně dál a vyvíjet se k náročnějším formám hudby, zůstali zamrzlí na jednoduchém 4/4 rytmu a DJ toolech, které se na techno párty obvykle hrají. Naopak, hodně lidí namísto vývoje ke kvalitní a aktuální muzice šla cestou tvrdosti, rychlosti, často až fanatismu, což nakonec techno scénu zavedlo do slepé uličky, končící schranzem a bubákovskými nářezy. V tomhle jsou trance párty mnohem zajímavější, protože tu nejde jen o rychlost, beaty nebo tvrdost, ale předně o melodii, zvuky, atmosféru, harmonii a vokály. Výsledkem je pak to, že nastupující generace vyrostlá na trance bude hudebně mnohem pestřejší, tolerantnější a vyspělejší, stejně jako kdysi generace vyrostlá na house. To je ale věc budoucnosti. Vidím zase vzestup zájmu o klubovou scénu, hlavně mimo Prahu, kde se v klubech začíná zase něco dít, a kde to začíná být občas docela zajímavý, jezdí kvalitní jména a lidi se zase mají na co těšit. Každá scéna je taková, jaký je její klubový život. Vývoj u nás v posledním roce, mě naplňuje velkým optimismem, myslím si, že se to celkově mnohem lepší, než to bylo třeba před dvěmi lety a že je konečně důvod k takovému tomu dotažení cílu a plánů, které kdokoli z nás měl a má. Jediné s čím je třeba počítat je skutečnost, že žijeme v době technologické revoluce a tím pádem bude mnohé jiné, nové a jinak strukturované, než tomu bylo dřív. Každopádně je ale jasné, že jsme se vyhrabali z krize, která tu od roku 2004 byla a čeká nás opět zajímavé období několika let, kdy se bude dít mnoho dobrého a podnětného.
Ještě bych trochu odbočil, protože Ty jsi se teď nedávno vrátil z poznávací cesty po africké řece Nil a to člověk z našich krajů zažije málokdy. Jaké to v tobě zanechalo dojmy?
Je to trošku jiný svět, kde jsou tak chudý lidi, že my tady si to ani nedokážeme představit. Průměrný plat není v přepočtu ani 1000 korun… Ale zároveň si vůbec nedokážeme představit, jak jsou ti lidé v pohodě, jak jsou šťastní a jak jim to vlastně vůbec nevadí. Žijí naprosto jinak, bez stresu, technologií a celého toho našeho blázince. Ale i to je extrém, stejně jako to, v čem žijeme my tady. Je otázka, který z těchto dvou extrémních světů je správný. Já si myslím, že celý život obdělávat jedno pole a žít v jednom domku taky není úplně správný, byť ta harmonie je tam určitě obrovská, na druhou stranu si ale myslím, že život v naší společnosti je zas druhý extrém. Takže ideální je si takhle sednout a dívat se na život takový, jaký je. Je jedno jestli jsi na Nilu, nebo na Vltavě, nebo jestli jsi jako my dneska někde v „Americe“, to je jedno, tady vedle je zrovna “Mexiko“... Je to opravdu jedno, protože na cestování je krásný to, že člověk vidí něco nového a když už hodně poznal Českou zemi, tak je pro něj určitě zajímavý vidět poušť, tropický prales a vůbec věci jinak. Všude je to krásný. Žijeme na nádherný planetě, neuvěřitelně nádherný. Prosím, važme si toho, chraňme tuto planetu jak nejlíp umíme a zachovejme všechny ty krásy světa taky pro ty, co přijdou po nás.
Přejděme tedy k hlavnímu tématu a tím je bezesporu letošní festival Sumer Of Love. Já bych nejdříve vybral pár jmen z line upu a ty mi k nim prosím řekni pár, slov. Co pro tebe znamenají a z jakých důvodů jste si je vybrali…
Ellen Allien & Apparat?
Tak ty jsme chtěli už loni, ale nakonec jsme si řekli, že je na ně ještě tak trochu brzo a že by to vedle Elektrochemie a Kraftwerk bylo už nějak moc. Takže jsme si je vědomě nechali na tenhle rok a myslím, že jsme udělali správně, protože se z nich mezitím staly obrovský hvězdy. Apparat třeba vydal nový album „Walls“, který je úžasný a po hudební stránce je to určitě to nejlepší, co je v současnosti ke slyšení.
Christian Smith?
Tomu jsem to slíbil, když jsem ho vezl předloni autem na Carla Coxe, ale bohužel jsem to nezvládl dodržet. Myslím si, že letos jeho ranní set na SOL bude přesně to pravý ořechový, protože Christian je úžasnej bavič a já věřím, že to tam rozseká takovým způsobem, jak to málokdo jiný dokáže.
Marco V?
S tím si myslím, že se otevírají dveře nový muzice, novému pojetí trancu a on je jeden z těch, kteří se hodně zasadili o to, aby se z plytkého a kolovrátkového euro trancu stala zase regulérní a dobrá muzika. Jedenáctý ročník SOL mj. znamená větší trancové podium, protože trance je stejně jako electro, nebo techno vedoucí styl a zaslouží si tam být adekvátně zastoupen. Marco V. je podle mě trance budoucnosti, i když to přeci jenom není nejmladší a nejnovější jméno. Ale od té doby, co jsme na něm byli v Holandsku, tak nemám pochyb o tom, že je to špičkový DJ a v trancu jeden z těch nejlepších.
Aphrodite z jungle podia?
Pozor, Aphrodite nebude hrát na jungle podiu, ale bude hrát na hlavním podiu. Ono tam bude totiž večer, kdy po Aphroditovi nastoupí ještě John B a pak půjdou ještě Audiobullys. Bude to tam sedět spíš do takovýho zlomenýho bloku, kdy Aphrodite bude hrát svoje hitový fláky a John B zas svůj jungle-electro-house set s typickou nakopávačkou a Audiobullys jsou prostě Audiobullys, takže s nimi by to nemělo smysl rozjíždět někam jinam, než tímhle směrem. Takže proto. A taky, bude to něco zcela nového, drum’n’bass na hlavním…
A tví černí koně festivalu?
V této chvíli jako ta hlavní trojice jsou určitě Audiobullys, Ellen Allien s Appatarem a Digitalism. To jsou hlavní jména, která budeme prosazovat. A mě osobně nejvíc, kromě už zmíněných, bere Phil Kieran z Alloy Mental nebo The Glimmers, to je přesně moje krev.
Bude tedy letos Summer Of Love i více stylově vyrovnané?
Tak jistě, já nemůžu nutit lidi, aby poslouchali to, co se libí mně, nebo co poslouchám doma. Jednou je populární to, jednou zas to a všechno se v sobě prolíná a všechno se zpátky slejvá do jednoho velkýho proudu, sic stylově oddělenýho, ale jistým způsobem pevně propojenýho. Ať už je to jungle scéna, techno nebo hardtechno scéna, housová, nebo electro scéna. Hodně lidí by si klidně dalo na SOL i Fatboy Slima a nevadilo by jim to, ale bohužel takovýhle jména dělat nechceme. To je vlastně věc, která mě docela baví na dnešních chatech. Jak se začal spouštět line up, tak se ukázalo jak jsou lidi dneska hrozně sobecký. Každý napíše seznam svých jmen a chce jenom to jeho, když to tam bude, jedině tak bude všechno v pořádku a vůbec už si neuvědomuje, že jeden poslouchá trance, jeden jungle jeden techno, další tohle, ten tohle, a že ve skutečnosti všichni poslouchají slušnej pall mall muziky. On se člověk někdy nestíhá divit u těch mluvků, co mají na netu plnou hubu keců. Nikoho ale nenapadne poslouchat ty, který na těch fórech naopak křičí: „Lidi proberte se“! Je to docela zábavný a občas to používám jako virtuální zábavu. Tohle sobectví u nás, je možná i jeden z důvodů, proč se tady mluví tolik negativně o elektronický muzice. Ty vnitřní rozdíly v chování lidí jsou tím, co tuhle scénu dělá odlišnou např. od tý Německý nebo Holandský, který jsou daleko víc rozjetý a lidi tam mají mezi sebou daleko vřelejší a přátelštější vztahy a nikdo tam nikoho nepomlouvá. To mi tu chybí, ta pokora a otevřenost. Jedno bychom si měli všichni uvědomit, elektronická muzika je underground, stojíme v opozici proti všem těm načančaným popíkářům, arogantním rockerům, namyšleným hip hopperům a vůbec proti klasickému systému oblbování massmédií, obvyklému v komerční hudbě. Proboha proč se potom hádáme sami mezi sebou? Proč urážíme jeden druhého uvnitř té naší malé taneční komunity? Opravdu neumíme být navzájem tolerantní? Základní svobodou každého je i to, že poslouchá muziku, která se mu líbí a je to jeho svaté právo. Jak hloupý a zamindrákovaný musí být někdo, kdo uráží jiného jen proto, že poslouchá jinou hudbu?
Tak v tomle s tebou naprosto souhlasím… A co nová zahraniční jména? Spoustu lidí už nebaví ty stálé hvězdy, častokrát pro promotéry i příliš drahé. Zdá se mi, že tento model nastavuje především SOL a letošní ročník to bude hlavně o nových jménech, že?
Určitě, vždyť si vezmi, že dost jmen, která k nám tam letos na Summer Of Love přijedou zahrát tady nehrála nikdy nebo jen někde v klubu. Je to nezvykle vysoký procento nových jmen, který jsem si předtím nikdy nedovolil. Dřív jsem přivezl tak dvě tři úplně nová a tím pádem leckdy neznámá jména, teď jich tam je třeba šest, možná osm a další spousta si tady nikdy na festivalu nezahrála. Což je zase druhá věc, pro DJe je něco jinýho hraní v klubu, nebo v jakémkoliv menším prostoru a něco jiného je hraní na festivalu. Každý DJ by se na ten festival měl propracovat právě přes klub, tzn. že když si to tady například Marco V. odehraje přes Transmission a přes klubovku ve Veletržáku, tak pak je ideální krok zahrát na SOL. Návštěvníka párty totiž nezajímají hloupý PR řeči, buď toho DJe zná, nebo ho chce poznat, anebo ho nezná a nezajímá ho a pak je to jedno. Spíš si poslechne jeho muziku a stáhne jeho sety, bude se o něj zajímat, pokud jde právě o Summer Of Love. Je prostě moc důležitý to, aby si lidi teďka přečetli ty a ty jména a pak za další dva až tři měsíce měli naposlouchanou jejich muziku a pak teprve uznali, zda jsme vybírali dobře a zda máme někoho, kdo na sobě nemá nastříkaný zlatým sprejem cinkrlinky. Letos spíš máme jména, který jsou vstřícný a kamarádský, se kterýma spolupracujeme a o kterých víme, že od nich nebude hrozit nic takovýho jako loni od Jeffa Millse, nebo Tigy. Myslím si, že pro náš festival je takováto cesta lepší. Udělat z toho pořádnej mejdan ve všech směrech, musí se bavit jak DJové, tak lidi, musí se bavit i organizátor, pro všechny strany to prostě musí být dobře udělanej mejdan a pohoda, všechno musí fungovat. A to nejlíp funguje tak, když se to dělá s kamarádama, tam je stoprocentní jistota, že to zabere a vyvolá to tu pozitivní energii a vibraci, která tady v Čechách poslední dobou chybí. A třeba i to, že nám nikdo nebude házet klacky pod nohy a dělat podrazy.
Vím, že jste chtěli letos jako headlinera Chemical Brothers, nebo Faithless. Proč to nevyšlo? Byla ještě nějaká velká jména, která se vám nepodařilo zabookovat?
Chtěli jsme Faithless, chtěli jsme Chemiky, chtěli jsme i Carla Coxe, protože jsme si říkali: „přece děláme už jedenáctý rok“. Ten loňský rok byl docela dost stresový a dělali jsme to poprvé s novou firmou a novými lidmi. Šlo o to, že jsme na začátku chtěli úplně jinou koncepci, prostě mít nějakou jistotu, klasickou záruku typu, že seženeme Chemical Brothers a velkého sponzora. Jinými slovy to letos hodně uvolnit a vsadit na jistotu. Postupně nám ale začalo docházet, že je to fakt to nejhloupější, co bychom mohli udělat. A začalo nám to docházet právě tak, že ta jména jedno po druhým začala prostě odpadat. Nebyl problém je zabookovat, problém byl ve výši jejich honorářů, v některých případech chtěli víc, než je celý rozpočet festivalu! Naprostým rekordem byli Daft Punk – 300 000 Eur!!! To už je prostě fakt moc… S Tomášem Zilvarem jsme si říkali, jestli to není náhodou znamení a že přece SOL nemělo nikdy Paul van Dyky a Tiesty, ani Carly Coxe ani Chemical Brothers, ani nic takovýho. To, že jsme loni měli Kraftwerk, to naopak výborně sedí do konceptu celého festivalu, protože Summer Of Love bylo vždycky o jiný muzice, než o té pro masy. Kraftwerk přeci na žádným Creamfields nikdy nehráli. A je zapotřebí, aby SOL vždycky dělalo muziku novou na jedné straně a na druhý straně aby tam hrálilidi, který jsou s tím festivalem spjatý dlouhý roky. Proč by jeden ze 70ti DJů nemohl být Afrika Islam? Ale problém bude, když Islamů bude 60 ze 70ti. A stejně tak by byl problém, kdyby ze 70ti DJů bylo 69 úplně nových jmen, protože ne každýho muzika zajímá tak, aby do ní byl zažranej a sjížděl nový trendy. Jsou lidi, který se jdou prostě jenom bavit a chtějí to, co už jakoby trochu znají, nechtějí kupovat zajíce v pytli. Proto jsou tu Chrisové Liebingové a proto tam jsou taková jména, která jsou mezi lidma všeobecně známá a přitáhnou zase ty, který se jdou na ten festival jenom bavit. Dělat takový festival jako je Summer Of Love znamená přemýšlet v mnoha rozdílných rovinách a uvědomovat si přání a potřeby velice širokého spektra lidí, kteří na festival chodí.
Loni jste měli mít Jeffa Millse. Ten nakonec z různých důvodů nepřijel a letos ho avizuje festival Svojšice. Co si o tom myslíš?
Přeji jim hodně štěstí. Proč myslíš, že nám nepřijel a Dalin (pořadatel Apokalypsy, pozn. red.) to vzdal? Myslím, že jsme dost zkušení promotéři, ale poté co nám loni předvedli Jeff Mills a Tiga, si letos dáváme obrovský pozor, koho bookujeme. Jsou totiž „umělci“, kteří májí smlouvy postavené tak, že když se špatně vyspí a nechce se jim, tak nemusí přijet a schodí to na promotéra. Umělec je svatý, promotér může za všechno. Mimo jiné, třeba právě Jeff Mills loni dostal zaplaceno 100% všechno do posledního eura, nikoliv jak jeho management tvrdil a můžu přidat třeba i to, že nám odmítli vrátit, byť jen část peněz a nechali si celý honorář a peníze na letenky. A že je to skoro půl miliónu… Co myslíte, má cenu se soudit? Ať si o tom každý myslí co chce.
A co třeba ten Tiga? Češi po něm touží. Nechtěli jste aspoň jeho booking zkusit letos znova?
Já se s ním určitě někdy někde potkám a pokecám s ním. Ale bookovat ho zatím nebudu, prostě se nerad opakuju. On se rozhodl loni, že prostě ne. Přitom to byla věc, kterou mohl v klidu řešit a přijet například bez víza jako turista, on prostě ale odmítal dělat cokoliv! Bohužel. Velmi mě loni překvapil, to jsem skutečně nečekal. Ale i to je zkušenost…
Jak je to vlastně s bookingem českých djs? Máte s nimi už jasné dohody? Ozval se nám třeba Reznyk, který se o svém hraní na SOL dozvěděl až z našich stránek.
Reznyk je třeba speciální případ:-). On to má slíbený už dva roky a ví o tom, ale on si prostě myslel, že si z něj dělám srandu. Už jsme si to naštěstí vyjasnili:-). A takových je spousta, který napíšu do line upu a úmyslně jim to dávám vědět touto cestou. Pak se jim samozřejmě ozveme a domluvíme se. Je to tak proto, že nejdřív se dělají zahraniční jména, což zabere hrozně moc času a potom se pochopitelně dělají až ta česká. Používám to i jako formu překvapení, byť to vychází spíš z technických podmínek provozu firmy. Já si myslím, že určitě nikdo nebude naštvanej, když si o sobě přečte, že bude hrát na SOL.
Máš na starost booking projektu Elekrabel, minulý rok jsi často propagoval například Nippa, nebo WeKi DJs. Asi budu trochu předbíhat, ale víš už o někom, kdo může být dalším DJským a producentským objevem pro rok 2007?
To se v tuhle chvíli ptáš opravdu ještě docela brzo. Třeba loni probíhala velká soutěž, kterou dělá pravidelně Timeout a snad ji bude dělat i letos. Tam je vyhrazeno celý jedno podium pro mladé talenty s tím, že letos na tom podiu budou hrát ještě John Gibbons a Solar Kingdom, aby to mělo trošku váhu. Zase se tam vybere deset nových jmen, který vyjdou ze soutěže. Třeba právě loni na tomhle podiu hráli jak Weki, tak Click Joe nebo Machine Funck. Uvidíme, kdo to bude letos další. Je potřeba přivést novou generaci DJs, která však už bude zároveň producenty, protože v tuhle chvíli už být jenom DJ je docela dost málo. Jestli chci být dobrej, tak na sobě musim hodně makat, protože zárukou úspěchu je i to, že než se prosadím, tak bych měl dva až tři roky dopředu odhadnout, co se v dané době bude hrát a já musím být ten, kdo ten styl přinese. Musím si vytvořit vlastní styl a dotáhnout ho na špičku, protože pak vytvořím tu pyramidu pod sebou. Musím mít fanoušky, musím hrát pro lidi a musí to ty lidi bavit. Vždycky je dobrý udělat soutěž, vybrat si DJe podle demáčů, potom si je na místě poslechnout a říct „jo tenhle byl dobrej“, nebo „tohle byla nuda“. Je to vždycky o naprostý originalitě, o něčem novým.
Plánujete ještě něco, čím nás letošní Summer Of Love opravdu překvapí?
Já myslím, že lidi překvapí jedna věc, o který teďka zatím nebudu moc mluvit, protože ještě není přesně domluvená. Jestli ale dopadne, tak se nám podaří vizuálně zcela originálně ztvárnit celé SOL, určitě to bude slušný multimediální mazec. Víc teď zatím říct opravdu nemůžu, postupně to samozřejmě zveřejníme. A vlastně ještě jedno překvapení: od letoška se Dostivé závodiště Pardubice jmenuje Pardubice Hipodrom…
Dobře, pojďme se posunout od Summer of Love k dalšímu zajímavému tématu, což jsou taneční ceny Dance Music Awards. Co říkáš na průběh a opět hodně rozporuplné výsledky této ankety ?
Asi takhle: cenu za XMAG jsme hodili do lidí, cenu za SOL jsem někde ztratil cestou domů.
A jak jsi, jestli teda vůbec, hlasoval do DMA?
Hlasoval, ale už si nepamatuju jak.
Tyto ceny měly být letos konečně seriózní a respektované, ale opět se zde ukázal nezájem lidí hlasovat pro své oblíbené umělce a když ano, tak to byli hlasující většinou z libimseti.cz, kteří s elektronickou hudbou nemají moc společného...
Ony byly seriozní, ale co si kdo myslí, když probíhá reklama právě na libimseti.cz a výsledkem je, že lidi hlasujou pro Evu Farnou? Proč myslíš, že jsme hodili cenu za časák do publika?
Proč tedy DMA stále nelákají tolik lidí? Myslím těch, kteří se opravdu o tu scénu zajímají?
Protože je to absolutní blbost. Podívej se třeba v Německu, tam už to taky nedělají. Tahle anketa by se měla vrátit zpátky do časáku a třeba ještě na internet. Jednu byste měli dělat vy jako poslouchej.net, další rave.cz, techno.cz a jednu xmag.cz. Každej by si měl udělat svoji, ale ať se z toho nedělá zbytečná taškařice, protože na tom stejně vůbec nezáleží. Je to sice fajn, že se tam ty lidi potkaj, že se udělá dobrej mejdan, kde se potká v podstatě celá scéna, ale myslím, že je na čase vymyslet trošku něco jinýho. V podstatě jde opravdu jen o to, aby se potkali lidi ze scény a to se dá vymyslet jinak.
Jsi spokojený s vývojem elektronické hudby za poslední roky? Zdá se mi, že třeba právě schranz silně ustupuje do pozadí, přesně tak, jak jsme se o tom bavili v našem posledním rozhovoru...
Schranz se změnil na hard techno a je to v současnosti docela zajímavej zvuk. Je to sice rychlý a z pohledu člověka, který poslouchá třeba house nebo minimal, je to zřejmě muzika nepřijatelná. Na druhou stranu má velký množství fanoušků. Já jsem třeba vloni vystupoval jako že “proti“, ale to nebylo přímo proti schranzu, ale byla to spíš reakce na tu emoci, která kolem toho vznikla. Na fanatismus některých fanoušků. Ty lidi kolem mě k tomu přivedli, protože byli hodně neústupní a pořád jen „schranz, schranz, schranz....“. Mě to prostě v jednu chvíli naštvalo a řekl jsem si: „tak a prcám schranz dudlíkem“! Ale tenhle rok se zas všichni uklidnili a stal se z toho regulérní styl. Já myslím, že hard techno k SOL patří a takový šesti až osmi hodinový blok hard techna na techno podiu nebude vůbec od věci. Celkově ale vidím velmi pozitivní vývoj taneční scény u nás. Lidi to zase začíná bavit, objevují hromadně novou muziku, kterou tak trochu zaspali, těší se na párty, chodí do klubů, na mega akce, festivaly. Taky trochu stárneme, je tu čím dál víc lidí s vytříbeným vkusem a mnoha zkušenostmi, takže to promotéry, servery nebo třeba XMAG nutí dělat věci lepší a lepší, zralejší a zajímavější. Cítím podobný pocit jako v roce 1999, kdy se po vleklé krizovce 97 – 98 začalo zase mnoho dít a to, co je dneska tehdy vlastně teprve začalo. Už to nebude boom, to ne, ale spíš se tady konečně vytvoří opravdická česká taneční scéna. Jsem naprosto přesvědčený, že už jsme na to připraveni.
Ještě bych zůstal u těch stylů. Nedávno jsem četl report jednoho našeho známého DJe, jak hrál ve Španělsku na párty pro několik tisíc lidí. Celou noc se hrál minimal, tak okolo 124 bpm a on zde popisoval neuvěřitelnou atmosféru, kterou v Čechách zatím nezažiješ. Kde si myslíš, že je taková ta zásadní chyba?
Je to chyba toho, kde ses narodil. Jsou prostě místa, kde se lidi baví úplně jinak než u nás a jsou zase místa, kde lidi dělají úplně něco jinak než u nás. My tady taky zase děláme spoustu věcí úplně jinak. Jo jasně, jižanský národy, tam ten clubbing od Brazílie počínaje konče třeba Itálií nebo Španělskem, ten tam je strašně s rukama nad hlavou, některý lidi ani třeba neberou drogy, přitom skáčou jak o život. A co teprve třeba Japonsko! Je to tam všechno jinak, jsou tam letoviska, nebo obrovský mega města a všichni tam přijedou jenom kalit. Nelze srovnávat Prahu třeba s Barcelonou nebo Berlínem, musíš si uvědomit, že Praha je x krát menší než tyhle města. Je to všechno o množství lidí, který můžou na něco přijít, taky o tom, jestli ty lidi na to mají peníze. Ono vstupný do těch klubů stojí např. 10 Euro a tři stovky tady u nás je pořád docela hodně peněz. A co je podle mě nejdůležitější, v Čechách prostě zatím není klub, kde by tahle hudba byla možná.
A myslíš, že se nějaký časem podaří vybudovat?
Třeba jo, až se podaří vysvětlit velkým sponzorům nebo investorům, aby přestávali dávat obrovský peníze na jednorázové one/off akce a radši ty peníze zmenšili na polovinu, půlku by dali postiženým dětem a na sociální účely a druhou půlku by vrazili do čtyř pěti klubů po republice, které by se vybraly a udělali by z nich luxusní místa na paření. A místo jedný nesmyslný mega akce za šílený peníze by sponzor měl reklamu na mnoho let a ještě by to mělo smysl… Tak pak se toho možná dočkáme. Ale dokud tu kluby budou zápasit s penězma a nezájmem lidí, tak si prostě nebudou moct dovolit přivézt dobrý jména. A bez dobrých jmen zase nepřijdou lidi. Začarovaný kruh.
Vy jste v časopise hodně propagovali styl nu-rave, který v západní Evropě už silně vystrkuje růžky. Nemůže být budoucnost taneční hudby právě v tomto stylu, obsahujícího od každého trochu?
My jsme to v XMAGu vzali spíš jako atrakci. Jsme rádi, že jsme o něm napsali ve stejné době jako se o něm psalo ve světě, což se mimochodem stalo poprvý v historii u nás, vždycky se psalo nejdřív tak rok poté a v případě minimalu dokonce tři roky po chvíli, kdy ten styl byl opravdový trend. Jestli ta muzika v Evropě zabere, tak opravdu třeba až za dva roky, v ČR určitě až za tři roky, možná dýl. Řekl bych, že je to zatím novinářsky zajímavý téma, že by si ale na tom někdo z nás extra ujížděl to ne. Mně se trochu líbí Klaxons…
Vidíš, co vlastně v současné době posloucháš Ty? Máš nějaký svůj aktuální top 10?
No tak rozhodně se mi nejvíc líbí nový album Apparata, na druhém místě bude určitě nové techno album Jorise Voorna, pak se mi líbí nový CD 10 let Tieschwarz, čtvrtý určitě bude Steve Rachmad a jeho výborné album "Neo Classica". Hodně se mě líbí Gus Gus - "Forever", nový album Mathew Deara, to je vynikající, takový nový Green Velvet, pak Magda – "She´s a Dancing Machine", výborný jsou nový Scissor Sisters, také Faithless a nesmím zapomenout na nový album Digitalism. Z toho mám zatím jenom ukázky, ale až to vyjde, tak to určitě bude pecka jak sviň. Nejvíc ale stejně sjíždím muziku z konce 70tých a celých 80 let, od Joy Division, Kraftwerk, Human League, New Order, Japan, Talk Talk, The Cure, Art Of Noise, Coil, Laibach, nemůžu si pomoct…
I když stále píšeš články pro časopis XMAG, zpozoroval jsem, že jsi začal nedávno působit jako hlavní administrátor na xmag.cz Proč to?
Protože to momentálně po odchodu Pedra nemá kdo dělat a tak to nějak přechodně dělám já. Zároveň však pracuju na novým webu xmag.cz, který by se měl přibližně do konce května spouštět. Tam budu nějakou dobu fungovat jako admin, ale budeme přijímat i další lidi, takže kdo máte zájem, ozvěte se. Kdo na to bude mít, může být i šéfredaktorem xmag.cz.
Takže trošku reklamka, fajn :-) Myslíš, že elektronická forma informací nakonec předčí tu podobu tištěnou?
To nikoli, ale trošku se změní forma. My už třeba připravujeme převod časopisů na digitální papír a dokonce máme i projekt o převodu knihovny na digitální médium. Teď dokonce máme vizi, jak budeme dělat XMAG v příštích letech. Zřejmě už na podzim, nebo minimálně na začátku příštího roku přestaneme vydávat jako přílohu CD, ale budeme přidávat jenom digital download CD. Určitě také v blízkých letech začneme nabízet elektronickou podobu XMAGu. Zároveň je jasné, že tištěný XMAG bude vycházet méně často, což se už vlastně děje a stane se z něj spíš knížka. Takový ty aktuální informace, recenze, info o párty, prostě to, co je aktuální, přesouváme na XMAG.cz, do tištěného časopisu budeme dávat to trvalé, hodnotné. Víš, myslím, že tato digitalizace bude dost značná, ale přesto to tištěný medium nikdy úplně nezanikne, jenom se možná ještě trošku sníží jeho význam. Lidi si ale stejně po čase budou chtít to množství na papíře vytištěných čísel dokoupit, protože digitální papír bude mít stejný problém jako vypalovaný CD nebo internet, za čtrnáct dní nevíš, kde ho máš nebo co jsi kde četl. Přeci jen je rozdíl mít doma srovnanou sbírku archivních časopisů, které si třeba vytáhneš až budeš v důchodu - ty nezmizí, ale na netu stačí, když ti spadne hard disk. Takže shrnuto: digitální informace v masovém měřítku zvítězí, u tištěných se změní forma, ale oba směry budou existovat lineárně vedle sebe.
Zůstaňme ještě chvíli u XMAGu. Tenhle časopis si za minulý rok také prošel určitým vývojem. Jsi spokojený s tím, do jaké podoby jste ho s Pavlem Čejkou a celou novou redakcí posunuly?
Myslím, že se to povedlo víc, než jsme sami na začátku tušili a že jsme ani nečekali, že to takhle projde. Když jsme začali dělat nový XMAG, tak jsme do toho šli prostě s tím, že se to maximálně posere ještě víc, než to je, protože časopis, který jsme na podzim 2005 přebírali, byl fakt divočárna, byť už tam nějaký změny už tehdy přes léto proběhly. Nemyslím, že by ten časopis byl špatný sám o sobě, on byl jenom neadekvátní k době, nevšiml si, že doba se strašně změnila, změnilo se publikum a tím pádem byl většině lidem pro smíchMy jsme tam vlastně udělali takovej most a určitý období jsme přešli, spíš přeskočili. A ono se to povedlo. Hlavně jestli jste si všimli, tak jsme celou dobu psali prakticky jenom o nových jménech, ty starší jména, takový ty provařený hvězdy, ty tam taky samozřejmě byly, ale byly spíše jen zapojeny do diskuzí, byli jsme u nich ve studiu atd. To "gró" časopisu byly ale hlavně nový jména. Cílem bylo vyvolat diskuzi v rámci celé scény a to se povedlo. Po roce a půl, co XMAG s Pavlem děláme můžu říct, že jsme spokojeni se současnou podobou časopisu a jeho vlivem na scénu. A samozřejmě, máme hodně energie a nápadů pro budoucnost XMAGu.
Aleši, prý budete společně s Nikou 77 vydávat nějakou kuchařku? Můžeš nám tenhle originální projekt přiblížit?
Ano, chceme s Nikou před vánocemi připravit na trh knížku, která vyjde i s CD, možná i DVD a bude se jmenovat "Techno Kuchařka". Už jsem se bavil třeba i s Luccou, nebo Michaelem Burianem i s dalšíma lidma, který by do toho šli. My to budeme s Nikou více méně jen moderovat. Kdo o to z Djů bude mít zájem, dá třeba jeden recept nebo klidně celé meníčko, na nás s Nikou bude to jednak propojit do celku a pak taky přidat pořádnou dávku našich lahůdek.
Pro jaký lidi to bude dělaný?
Pro lidi, co chodili na party třeba před 5, 10 lety, dnes už nechodí a radši si udělají něco doma, protože už je taky nebaví jíst těstoviny se špenátem a vyhazovat 200kč za jídlo někde v hospě. V určitým věku si prostě začneš vařit a čím jsi starší, tím víc vaříš, tohle bude tedy pro lidi tak od 25 do 40ti let. Bude to minimálně vtip a my jsme se u toho neuvěřitelně bavili a ještě se rozhodně bavit budeme. Třeba když si to koupí nějaká babička, která sbírá kuchařky a bude tam recept na zelený máslo :-)
Můžeš dát rychle nějaký speciální minutkový recept? :-)
Všichni po mně chtějí špenátovou polívku, tak můžu dát recept na ní, je to úplně jednoduchý: Nechá se vařit voda, na 4 lidi tak litr a půl, hodí se do ní kostka zeleninového bujónu (ideálně bio…) a nechá se to projít varem. Pak se do toho hodí 3 až 4 hrsti čerstvého špenátu, radši víc než míň, nechá se to opět projít varem, tak 2 minuty probublat, potom se přidá hrst najemno nasekanýho česneku, ideláně 4 – 6 stroužků, velká hrst čerstvý nahrubo nasekaný bazalky a hrnec se sundá z plotny. Nakonec se tam přidají 2 lžíce olivovýho oleje, sůl, zamíchá se to a nechá pár minut ustát. A jí se to třeba s kozím nebo feta sýrem, nebo se to může taky přidat polévková lžice zakysané smetany. Navrch dávám vždycky větvičku čerstvé bazalky. Druhá varianta je s bramborem, kdy se nejdříve uvaří na nudličky nakrájený brambory, pak teprve se přidá špenát a to ostatní.
No to zní fakt dobře. Aleši, ptal jsem se tě minule a zeptám se i dnes. Stále tě nikdo nedotlačí k tomu, otevřít si nějakou speciální vegetariánskou restauraci?
Ne ne, to až později. Kdo ví…
Dobře a co tvoje DJská minulost. Nepřemýšlíš o nějakém velkém comebacku jako DJAB? Na našich narozeninách a i na warm upu k SOL minulý rok v Roxy jsi měl celkem úspěch!
Hehe ani ne, to je prostě pro mě už strašně vzdálený prostředí, je tam moc hluku, blikají tam světla, je tam zakouřeno a já se tam už ne úplně dobře cítím. Jako je to dobrý jednou za čas, ale pro zábavu a ne, že bych se chtěl vrátit mezi skutečné DJe. Víš co, mně už bude za nedlouho 40 a to už fakt není tak jednoduchý, jak to vypadá, já už fakt půjdu radši v jedenáct spát. Teď nejblíž budu hrát 11. května v Ústí nad Orlicí na vzpomínkové Trip2House párty a budu hrát samé klasiky, co jsme tehdy hrával na Rádiu Life v pořadu Trip2House. Takovéhle párty určitě neodmítnu, to mě zajímá a baví. Současný Djing je už pro mě moc náročný.
Dáš si letos nějaký festival? Samozřejmě kromě SOL.
Určitě půjdu třeba na Hradhouse, asi se půjdu podívat i na Svojšice a chtěl bych jet na Pohodu. Ze zahraničních pojedu na Sónar, láká mě docela Melt! a možná že si dám Sonne Mond Sterne, i když je letos takové zvláštní. Stoprocentně chystáme výpravu na Soundtropolis do Katowic, to byla loni největší pecka celýho léta. A pak pojedu určitě pracovně se stánkem na mnoho dalších...
Fajn, je tu závěr našeho rozhovoru a mě nenapadá to zakončit nijak jinak, než tvojí osobní pozvánkou na letošní Summer Of Love...
Já bych nejdřív trochu odbočil a strašně rád bych poděkoval Vodafone za loňský rok a naše 10 narozeniny, kdy se Petrovi Stráníkovi a Radkovi Krásnému na týhle firmě tak hodně zalíbil náš nápad s Kraftwerk, že nám to pomohli celé zrealizovat. Bez jejich pomoci by nešlo splnit si tenhle dlouholetý sen. Pro Summer Of Love to ale byla výjimka, protože šlo o srdeční záležitost. Letos ani do budoucna takhle velkou kapelu moc nechceme, snad ještě někdy možná New Order. Celkově bych chtěl říct, že je jenom dvojí varianta jak udělat line up, buď si vybereme cestu s velkým sponzorem a megasuperstar, takže budeme mít line up postavený na jednom až dvou jménech za mnoho miliónů a pak už jenom zbytek, co kdo hraje za levno, což myslím, že by se určitě lidem nelíbilo. A nebo druhá varianta je, že vyberu umělce, kteří nestojí tolik peněz, ale jsou v současnosti na špičce a tím pádem jich vyberu mnohem víc a postavím to z tý nejaktuálnější světový muziky. Já vím, že pro spoustu lidí u nás ještě nejsou třeba Audiobullys až tak úplně velká hvězda, ale ve světě už velkou hvězdou rozhodně jsou a je to fakt nářez, takhle hráli Prodigy v 95 roce, nastartovaný, našlápnutý. Je třeba se s nimi konečně seznámit, to samý například Allen Ellien s Apparatem, nebo Digitalism – to jsou noví Daft Punk, a co třeba Joris Voorn, Pendulum, Aphrodite, Markus Schulz, Sven Wittekind, John B, Marco V., Chris Liebing, Christian Smith, Noisia, Zinc, The Glimmers nebo Phil Kieran, Jonty Skrufff… To jsou všechno jména, za kterými si opravdu stojím. Summer Of Love není záležitostí pro masy a proto jsme si zvolili tuhle cestu, raději hodně super muziky než jeden načančaný superstar DJ…
A to by zároveň mohla být pozvánka pro všechny lidi: přijďte si poslechnout něco novýho, něco co jste ještě neslyšeli a přijďte si to poslechnout na dobrým soundu a pod širou oblohou, pojďte si užít Summer Of Love. Zase to bude mejdan letošního českého tanečního léta! Těším se na Vás!
Skvěly, děkuji ti za rozhovor a přeju mnoho štěstí s připravou festivalu
ČTENÁŘSKÉ OTÁZKY
Hodně se objevovaly informace o vystoupení Teebeeho společně s Calyxem v rámci jejich Anatomy LP tour na SOL07. Oba interpreti mají i na svých Myspace stránkách toto vystoupení v programu. Co se ke mně doneslo, tak si to tam dali spíše z částečně vlastní iniciativy, než na pozvání SOL crew. Jak je to tedy doopravdy?
Ne, oni byli jedni z těch, nad kterýma jsme dlouho zvažovali, když jsme vybírali, byli úplně do posledního kolečka mezi těma top 5ti, který se probojovali do finále na jungle stage, ale nakonec někdo musel z kola ven, tady to byli zrovna Teebee a Calyx. Nedělali jsme to nikdo z nás, dělal to Suki s IM Cyber, takže já se podřizuju vůli jednoho z největších dnb znalců u nás a nemám proti tomu žádný námitky a myslím, že Calyx bude třeba příští rok a v dalších letech. Není přeci všem dnům konec. A to, že to mají na stránkách to je opravdu jen jejich iniciativa.
Zdravím, ještě jeden dotaz, tohle co je zveřejněno je komplet line up?? Mně se to zdá strašně málo...dík za odpověď.
Tak záleží na tom, ze kdy ta otázka je, protože my jsme line up zveřejňovali po 10ti jménech každý týden, včetně jmen, které jsme zvlášť nepředstavovali. Teď je známo asi 50 jmen a ještě jich třeba 15 – 20 přibude, ale hodně už tam budou DJové z talentového podia, z Timeout beach baru, bude tam určitě breakbeatová zona a ještě tak 2 jména na hlavní podium. Ale jinak je to kompletní line up, mně se naopak docela líbí a přijde mi nejsilnější za celou historii Summer Of Love.
Chtěl bych jen vědět, jestli třeba nebude v line upu High Contrast nebo Westbam?
My jsme chtěli London Electricity, což je hodně podobný zvuk jako High Contrast, ale nakonec hraje v květnu na Majálesu, navíc v termínu co je SOL neměl volno a stejně letos nehrál live. A Westbam? Westbam určitě někdy na SOL bude, ale kdy? Těžko říct.
Docela by mě zajímalo, proč jste se letos rozhodli pro hardtechno, lépe řečeno podle djs jde o schranz, kterej tak velice Aleš odsuzoval a letos ho tam dává. Mně to příjde docela vopruz takhle zhnusit techno stage a ostatní djs jsou taky docela provaření, ti zase hrajou v Práglu na velkých akcích...
No tak já už jsem to řikal, že jsem loni neměl nic proti schranzu, ale proti mánii, která se okolo toho zvedla. Každej 16ti letej kluk se navlíknul do latexovýho oblečku, skákal po party jak je to nejlepší a přitom o tom nic nevěděl. Hard techno, stejně jako jakýkoliv jiný tvrdší styl, potřebuje především hodně moc pochopení, hodně moc intelektuálního vnímání, protože jinak se ta muzika stane sypáním železných tyčí z vagonů při havárii. Bohužel loni to k tomu spělo, i když to vůbec není pravda! Hard techno je zcela normální regulérní muzika, která má zde svoje místo. Na SOL 2003 hrál přeci DJ Rush, tak proč by tam neměla být teďka trojice DJů Sven Wittekind a Arkus P., v čele s Robertem Natusem. Hrajou podle mě dobrý techno a že to je tvrdší? Zas tam je na druhou stranu Joris Voorn, nebo Christian Smith, takže koneckonců kdo má rád volnější techno, tak si na svý taky přijde. Jak už jsem říkal v rozhovoru, jak se někomu něco nelíbí, je to špatně...
Ahoj Aleši, chtěl bych se zeptat na Fatboy Slima, co jsem sledoval váš web tak suverénně vedl anketu „Koho byste chtěli na SOL“. Mám se těšit?
Určitě ne. Ani teď, ani nikdy příště.
Aleši, chci se zeptat na pravidelnou rubriku spojenou se soutěží 30 a 1 den. Dáte si letos na tomto více záležet, nebo to bude odfláklé jako pokaždé? – u mnoha představovaných umělců chybí rozhovory, info je přidáváno buď pozdě večer, mnohdy až druhý den, u některých interpretů je uvedeno jen stručné bio atd. Chápu, že ne vše se dá při organizaci takového festivalu jako SOL stíhat na 100 %, ale myslím, že tato rubrika jako cenný zdroj informací pro návštěvníky si pozornost zaslouží.
No tak zkuste vysvětlit některým DJům, aby odpověděli na rozhovor, co s tím mám dělat jako? Letos ta rubrika bude trochu jinak, bude už od půlky května a skončí před prázdninami, nebo na začátku prázdnin, protože je fakt, že dělat to současně s chodem festivalu je těžký. Stejně se ale může stát, že nám někdo s DJs neodpoví, protože ne každý dává rozhovory, ne každý DJ je zrovna na emailu, může být na dovolený, na turné, kdekoliv. I tak si myslím, že je to obrovský kus novinářské práce, kdy se představuje 30 lidí a jestli tam u tří chybí rozhovor? Na druhou stranu, zkuste přemluvit třeba Kraftwerk, aby vám dali rozhovor na web :-)
Prosím. Seznam výherců vstupenek dodejte prosím na vstup již od otevření areálu, aby se nestalo, že tam zas budu 2 a půl hodiny čekat, až ho někdo donese :-) Ale to je jen takové rýpnutí. Jinak přeji SOL do nové desítky vše nej....a tobě i nám spoustu kvalitní, nové, čerstvé hudby. Ahoj Keri
No to je jednoduchý, když se o vstupenky soutěží třeba ještě v pátek přes den, nebo v sobotu dopoledne, tak někdy taky chvíli trvá, než ti výherci dojdou, nebo než se to zpracuje. Ne každej z teamu tam má čas se na to okamžitě vrhnout, pochopitelně že tam ti poslední výherci chodí s určitým zpožděním, ne třeba ve 14:00 ale v 16:00, nebo v 17:00 hodin. Někdy se zase někde zapomene na nějaký mail s výherci, takže se to musí doplňovat. Nebo se taky může stát to, co loni, když jsme se v autě cestou z Prahy na Závodiště zasekli v zácpě a přijeli o dvě hodiny později… To všechno se stát prostě může.
Bude připravena nějaká „speciální světelná show“?
Letos bude hodně speciální světelná show, protože konečně dopadnou i lasery, ty ale budou jenom slabším odvarem toho, co tam nakonec bude. Chceme udělat specifickou vizualizaci celýho festivalu a to ve spolupráci s jedním předním evropským studiem, který dělá takovýhle věci.
Chtěla bych se zeptat, jestli na SOL vystoupí nějaký pardubický DJ, když se festival koná v Pardubicích? Třeba Merkuráci nebo MichaelC?
Zrovna tyhle obě dvě jména tam budou, jinak ale v Pardubicích tak trochu postrádám nějaký výraznější talent…
DISKUZE
Jméno:
Nadpis:
Text:
Zadejte číslo 144:
melt | 20. 05. 2007 | 02:08:45
melt neni v lipsku trumbero...jašek | 18. 05. 2007 | 11:10:13
kdo chce slyšet Tigu ==> Melt Festival v Liepzigu 14.7.2007CheZnekK | 17. 05. 2007 | 12:27:53
lolpro Apina: lol .) myslim ze az prijde na radu Thijs z Noisie tak tam v tom lese u Bobra vsichni umrete....
xname | 15. 05. 2007 | 11:27:15
Shodli jsme se na radě, že možnosti elektroniky zdaleka nejsou vyčerpányozzby | 14. 05. 2007 | 09:45:56
werushJe to cca 25 km za Prahou po dalnici smer Plzen (sjezd Loděnice, Karlštejn) Poté jedeš cca 10 Km směr Karlštein - je to hned u cesty.
werush | 14. 05. 2007 | 09:23:44
nádherná propast a ten pohled..bych neodolala,tam bych jezdila fajčit vodárnu obden..nevíte kde to je??Ondra | 12. 05. 2007 | 05:24:15
pro ApinaTo si děláš prdel ne?:-))))))) cituji: "buďte tak hodní a ten kravál si na závodišti trochu ztište" ....:-))))
Jiří | 12. 05. 2007 | 01:48:24
for AdaCo ti je potom blbče
apin | 11. 05. 2007 | 09:44:44
fuck da commercial partytakže letos určitě stejně jako loni bude figura ss naproti závodišti, hned přes silnici v hospodě U Bobra pořádat akci s názvem FUCK DA COMMERCIAL PARTY ! už se moc těším:) buďte tak hodní a ten kravál si na závodišti trochu ztište !!!
dík fdc.cz
Al Capone | 11. 05. 2007 | 08:45:50
ohledne trasherajak se rika potrefena husa se vzdycky najde...presne jak rika jarda slo o styl ale taky o lidi s nim spojene, kdyby jsi byl v pohode trashere tak jak by to melo byt tak se nad tim vubec nevzrusujes...a je fakt co AB rekl...zatim jsem poznal fakt jenom hrst lidi (rockeru, hiphoperu a dalsich), kteri by byli v pohode v ramci sveho stylu, treba hiphop ma byt o tezke pohode, pak ale nechapu proc vidim jak hiphoper se namyslene smeje nekomu jinemu a zhazuje ho za nejakou pakarnu, vetsina hiphoperu ktere jsem potkal jsou tezci namysleni frajeri kteri vedi hovno o tom co poslouchaji a tak samo rockeri ale i cluberi, vsude se najde spina..
Al Capone | 11. 05. 2007 | 08:37:05
o co vam vsem jde?zase par lidi vyjadrilo svoji nelibost nad line upem a ja nevim proc!!!i kdyz bych osobne taky nektere jine jmena ale i ty ktere jsou uz potvrzene jsou nanejvys kvalitni a maji hodne co nabidnout, jenze to by jsme prece jenom nesmeli byt cesi...jak rekl samotny AB, kazdy chce jenom to svoje ale uz serete na ty druhe kterym se libi zas neco jineho...kdyz se mi snad nelibi jeden dj nebo projekt tak pujdu na dalsi stage kde bude hrat nekdo jiny treba pro me neznamy a budu si uzivat a pokud to tady nekdo tohle nedokaze tak pak nema na festaku co delat...tam se ma jit pobavit s prateli, doprat si skvelou atmosferu a treba se i hudebne vzdelavat a ne porad jenom dokola poslouchat to same-nekdo ma rad treba luccu tak porad bude jenom poslouchat luccu?to je prece blbost, ale proste u nas v ceskych podminkach to tak proste je a to je rozdil mezi nama a zbytkem evropy...zadna otevrenost a tolerance, nekdo tyhle dve slova zesmesnuje ale tyhle slova to maximalne vystihuji...taky tak treba dopadly vysledky DMA-des a hruza...slysel jsem poprve ze AB rika (rikal) ze ceska tanecni scena vlastne neexistuje a kdyz nad tim premyslim tak ma vlastne pravdu...lidi zacnete konecne premyslet nad tim na co si furt stezujete, jestli to ma vubec smysl a zacnete se zase poradne bavit bez nejakeho omezeni podobne jako kdyz cely tenhle kolotoc kolem tanecni sceny u nas zacal...peace for everybody
Wr@n@ | 11. 05. 2007 | 03:56:10
4Kajun:)..hele docela trochu ostrý slova,ne?...nebejt těch lidí co si vyjmenoval(snad krom Orbita),tak ta scena u nas je nekde na urovni doby kamenej a ty by si jen slintal u kabelovky ci netu na to co poslouchaj za hranicema....Trochu respektu hochu:)
Bůh | 11. 05. 2007 | 10:24:33
slovo:Mám tě rád Bleho!
b2lik_ | 10. 05. 2007 | 11:10:04
Soltajne sem doufal ze se jednou Normena Coooooka ...dockam .. prave na SOL ...
Ada | 10. 05. 2007 | 09:59:36
4JiříBída je tvůj pravopis, kterou pomocnou školu si vychodil hochu?
Jarda | 10. 05. 2007 | 05:54:43
4 trasherJa nevim, co ti na tom pripada zvlastni. Ja se osobne potkal jen se samyma arogantnima rockerama a namyslenyma hip hoperama. Hip Hop. pop a rock je mainstream a Ales podle me myslel styly, ktere do mainstremu jeste tak uplne nepatri, cili ruzne podstyly tanenci elektonicke hudby apod. O tomhle si myslim ze mluvil, nemel nic proti hip hopu a rocku jako muzice.
Jiří | 10. 05. 2007 | 03:03:53
Summer of loveNa tento festák jezdím už deset let a vždy sem se na něj těšil a letos???Fuj býda s nouzí ten line up už jen chybí divokej bill a bude kompletní!!!!!!Je nejdražší a nejhorší letos na to kácim čautě
achayo | 10. 05. 2007 | 11:08:21
RekapitulaceFajn rozhovor, človek se opet dozvedel, jak se mame vsichni milovat a respektovat...At mi prominout,ale tohle ma rikat česka miss. Inteligentni lidi, co hudbu znaji, znaji i ty lidi a tolerance je pro ne jasna vec, nejsem na to hrdej, je to normlani a i ja jsem za to rad, ze me nikdo neprudi, kdyz si pustim doma jazz a v patek jdu parit do nocni prahy az do rana. Jen k tomu velkemu klubu, AB ví asi nejvic, prosaklo neco a licenci na prazksou Pachu, prej pro 2000 lidi, co je pravdy? Pak k tomu Jeffovi, sice zajimava historka,ale bez prominuti, jak vam můzou sponzori vubec sverit reklamni tricka (natoz pak statisice na booking), kdyz je nekdo takovou smlouvu schopen podepsat? Jasne, vidime do toho vsichni daleko min, ale tohle proste nemuzu pochopit. A jeste k FatBoy, zazit atmosferu z BRIGHTON BEACH je jeden z velkejch snů a myslim, ze je to hodne vzdaleny od tech jeho "hitů" z esa, Norman je podle me velkej DJ, osobnost a bavič, za mixakem by mi vazne sed a doufam, ze nekdy dorazi. Jinak AB drzim palce v dalsi produkci a vazne ho uznavam, jako jednu z nejvetsich postav současny ( i kdyz pry neexistujici) sceny. Zdravim
kewin | 10. 05. 2007 | 09:56:50
diky Aleši! :)snad bych si dal jeste toho Villabose, Tiefschwarz nebo Vätha, ale i tak paráda! Už ted nevim jak to vsechno co chci slyset budu stihat :), uvidime se vsichni na SOL ...
muxum | 09. 05. 2007 | 09:36:08
2 elektrorider:prosimte ukaz mi zahranicni festival, ktery sou v ty zemi brany jako nejlepsi ze vsech, se kterejma jak rikas se muze SOL srovnavat, s takhle slabym lineupem:) neplacej hlouposti.
trasher | 09. 05. 2007 | 08:32:16
BlehoviTo mi tu chybí, ta pokora a otevřenost. Jedno bychom si měli všichni uvědomit, elektronická muzika je underground, stojíme v opozici proti všem těm načančaným popíkářům, arogantním rockerům, namyšleným hip hopperům a vůbec proti klasickému systému oblbování massmédií, obvyklému v komerční hudbě. Proboha proč se potom hádáme sami mezi sebou? Proč urážíme jeden druhého uvnitř té naší malé taneční komunity? Opravdu neumíme být navzájem tolerantní? Základní svobodou každého je i to, že poslouchá muziku, která se mu líbí a je to jeho svaté právo. Jak hloupý a zamindrákovaný musí být někdo, kdo uráží jiného jen proto, že poslouchá jinou hudbu?
To si dej nad postel a kazde rano si to cti!!!!
(Jeden z arogantnich rockeru).
jašek | 09. 05. 2007 | 11:27:31
letos neneČabas! Aleši, s tim FBS ses mi přeřadil z krabičky "neznám "do krabičky "idiot". Doslechl jsem sem, že si snad někdy prohlásil, že to je disko. Tím si to završil. Škoda ceny Daft Punku, ti by byli dobří. Vloni jsem tam jel na Tigu -ANO a nic, ma Jeff - ANO a taky nic. Kraftwerci mi vyhozený prašule zachránili. Letos mě tam nic netáhne. Snad jen WEGA & KIM PIXA AKA WEKI a na ty si raději zajdu na Booka, abych nesponzoroval takovej hřbitov co bude za rok. Hlavně že sis zabookoval Afrika Islam. Ty to zas zaručeně v 6h rozeženou,.... FUCKT PARÁDA!
elektrorider | 09. 05. 2007 | 11:02:42
SOL rok co rok nabírá na otáčkách, může konkurovat svým zahraničním bratrům ať už německým bo špaňelským atd. Je to nejlepší forma jak zakončit léto - díky. A souhlasím též s tím že mi Češi se navzájem podkopáváme s tím, že ten poslouchá to a ten zas tam to a všichni dohromady se stejně "sejedem" na SOL nebo se mejlííím? beatům zdar!Hustey | 08. 05. 2007 | 05:28:26
2006 vs 2007tak proti minulemu roku me tento rozhovor prisel velmi zajimavy a na urovni. minule bylo prilis moc extremnich a neprijemnych odpovedi : )
prema | 08. 05. 2007 | 05:10:41
druha varianta supper. diky. richard | 07. 05. 2007 | 08:32:36
to kajumto by me zajimalo kdo te z dnesnich ceskych djs tak bavi?
kajun | 07. 05. 2007 | 03:07:19
a co dalsi mrtvoly?jeste tak chybi trava, loutka, bidlo, aiffel, braun, pavel krejdl, ladida, holmi a mooc dalsich mrtvolek. A je MOOC dobre ze tam chybi... do hrobu s nima a orbitha na nahrobek:-)
Maniak | 07. 05. 2007 | 02:18:59
orbithNo mě Orbith ani nějak chybět nebude. Nechci nikoho urazit, ale mě jeho sety fakt nebaví
Zae | 07. 05. 2007 | 01:20:44
No s tim Teebeem a Calyxem me to dost mrzi pac si myslim ze v dnb jsou letos velci favoriti na album roku se svym ANATOMY LP. Navic oba vyborni djs a je trochu skoda ze se na tyhle akci neobjevi.Vice mene sem chtel jet hlavne na ne ale s timhle line upem to bude i tak kvalitka.Viz Noisia,Zinc,Pendulum.Ale treba setik Noisia Calyx Teebee by byla pekna rychta.Takze jestli Suki se Cyberkou muzou tak at je rozhodne vezmou sebou:))....lucky | 07. 05. 2007 | 12:19:55
reakceJo Aleši respekt... Kdybys tady nebyl, tak je tahle scéna asi opravdu v prdeli. No a s tim psanim v redakci XMAGU, to si mi nasadil docela brouka do hlavy.Bude mi 20 a mam vsechny cisla od ty doby, co se to zacalo jmenovat tripmag (jeste mam par trip2house archivnich). Je to celej muj zivot, myslim, ze mam trochu i prehled, uctu a maturitu (tu určitě jo) takže umím i trochu psát.Jestli mě vyhoděj z VŠ, budu o práci usilovat
caliig | 07. 05. 2007 | 12:15:06
Respect to AB! Je vidět že se Aleš snad už opravdu probral... :-)richard to kaju | 07. 05. 2007 | 11:18:54
to kajumtak to teda neni jedinej. ja chci taky orbitha. ale on urco bude.
kajun | 07. 05. 2007 | 11:08:47
Orbith?tak to ses asi jedinej komu orbith bude chybet rasty...
rasty | 07. 05. 2007 | 08:16:43
a co Orbith proc neni letos to mne taky docela zajimalo..a odpoved nikde...Josh | 07. 05. 2007 | 12:34:00
Digitalism , Yihááááááááááááá.