Asian Dub Foundation rozduní Colours of Ostrava
(Promotion) Kapela Asian Dub Foundation, hvězda londýnského asijského undergroundu, se po třech letech vrátí na festival Colours of Ostrava. „Tentokrát to bude návrat na hlavní pódium, jak se na kapelu této velikosti sluší. Fanoušci budou mít dostatek prostoru pro případný tanec na jejich zběsilou hudbu,“ říká Zlata Holušová, ředitelka a dramaturgyně festivalu.
Asian Dub Foundation kombinují do výbušné směsi elektroniku s tvrdými ragga-junglovými rytmy, dubové basy, kytary inspirované sitárem a tradiční zvuky „z hudebních sbírek svých rodičů“ (jak uvádějí na webu), to vše prošpikované rychlým rapem a politickými texty. S Asian Dub Foundation si během jejich kariéry zahráli Radiohead, Rage Against The Machine nebo Beastie Boys. Mezi jejich fanoušky patří občasný koncertní host Johnny Kalsi, nejlepší hráč na buben dhol této planety a člen Dhol Foundation, irská zpěvačka Sinéad O´Connor a Iggy Pop, který si s Eugenem Hützem z Gogol Bordello zazpíval i na jejich posledním, zdařilém albu „Punkera“. Tuto desku také představí v Ostravě. Naposledy hráli ve zcela vyprodaném klubu Roxy v Praze v listopadu 2008.
Festival Colours of Ostrava proběhne od 9. do 12. července v zeleném centru Ostravy a představí více než 100 zahraničních a domácích kapel. Prvními oznámenými kapelami jsou: britský skladatel Michael Nyman, který proslul především hudbou k oskarovému filmu „Piano“ a mnoha snímkům režiséra Petera Greenawaye, americký funkový saxofonista, zpěvák a showman Maceo Parker, který festival uzavře, Sean Kuti s kapelou Egypt 80 z Nigérie, syn ikony africké hudby a vynálezce afrobeatu Fela Kutiho, a kolumbijská formace LA 33, která hraje divokou urban salsu. O LA 33 časopis Songlines prohlásil, že jde o „nejlepší party kapelu světa“. Z českých kapel jsou zatím v programu například Tata Bojs, David Koller, Dub-o-net, Švihadlo, Věra Špinarová, Monika Načeva, Michal Pavlíček, DJ Five, Boo, Mňága a Žďorp či Vypsaná Fixa. Nebude chybět ani řada doprovodných programů: divadelní představení, areál dětský svět, kinokavárna, DJs, workshopy či diskuse. Čtyřdenní vstupenky jsou k dostání v síti Ticketpro do 31. března za cenu 760 Kč.
Asian Dub Foundation - když v pákistánském Pandžábu sklidí své vyhlášené konopí (bhang), následují dožínky a divoký tanec bhangra, jejíž ostrý rytmus udává buben dhol. Potomci asiatských přistěhovalců na počátku 90. let v Londýně bhangru spojili s taneční scénou, punkem, reggae, jungle, dubem, hiphopem a extrémně radikálními politickými názory. Pandžábský rodák Aki Nawaz (šéf Fun-Da-Mental) asijskému undergroundu, jak se mu začalo říkat, poskytl důležitou platformu založením vydavatelství Nation Records. Své první nahrávky tu vydali Transglobal Underground, Natacha Atlas a také Asian Dub Foundation - parta rebelských zběsilců od samého začátku deklarující, že v umění by se měla odrážet realita současného světa. Sami sebe nazvali MIDI Warriors a tam, kde jiní brzdili, Asian Dub Foundation šlapali na plyn – Chandrasonic například hrával na kytaru nožem. Při jejich strhujících koncertech, co se blíží k taneční apokalypse, máte pocit, že se po vás přechází bengálský slon. Skladby neúnosně poháněné bubnem dhol duní i proto, že Dr. Das rád vždycky tvrdil: „Mým oblíbeným indickým nástrojem je baskytara.“
Už od prvního alba „Facts and Fictions“ (1995) si kapela na svou stranu získala odborníky i ohromné zástupy fanoušků. Za „Rafi's Revenge“ (1998) byli Asian Dub Foundation nominováni na Mercury Prize, ovšem největší pozornost na sebe strhli fantastickými deskami „Community Music“ (2000) a „Enemy of the Enemy“ (2003). Neustále svou hudbu zdokonalují, bhangra punku, invenčním samplům a „svaté trojici“ (George Clinton, Sun Ra a Lee Scratch Perry) zůstávají věrní. Sestava Asian Dub Foundation se sice často mění, sveřepá údernost zůstává. Stadiony a kluby dokáží proměnit v kůlničku na dříví, patří mezi světově nejúspěšnější skupiny, ostří jejich politických proklamací a nesmiřitelnému postoji k fašismu, imigraci, válkám v Iránu a na Balkáně, a rasismu to ale neubralo. DJ Pandit G dokonce odmítl převzít Řád britského impéria: „Jedná se o nedemokratický symbol a dědictví Britské říše.“
Dodal: Jiří Sedlák, ArtsMarketing.
Festival Colours of Ostrava proběhne od 9. do 12. července v zeleném centru Ostravy a představí více než 100 zahraničních a domácích kapel. Prvními oznámenými kapelami jsou: britský skladatel Michael Nyman, který proslul především hudbou k oskarovému filmu „Piano“ a mnoha snímkům režiséra Petera Greenawaye, americký funkový saxofonista, zpěvák a showman Maceo Parker, který festival uzavře, Sean Kuti s kapelou Egypt 80 z Nigérie, syn ikony africké hudby a vynálezce afrobeatu Fela Kutiho, a kolumbijská formace LA 33, která hraje divokou urban salsu. O LA 33 časopis Songlines prohlásil, že jde o „nejlepší party kapelu světa“. Z českých kapel jsou zatím v programu například Tata Bojs, David Koller, Dub-o-net, Švihadlo, Věra Špinarová, Monika Načeva, Michal Pavlíček, DJ Five, Boo, Mňága a Žďorp či Vypsaná Fixa. Nebude chybět ani řada doprovodných programů: divadelní představení, areál dětský svět, kinokavárna, DJs, workshopy či diskuse. Čtyřdenní vstupenky jsou k dostání v síti Ticketpro do 31. března za cenu 760 Kč.
Asian Dub Foundation - když v pákistánském Pandžábu sklidí své vyhlášené konopí (bhang), následují dožínky a divoký tanec bhangra, jejíž ostrý rytmus udává buben dhol. Potomci asiatských přistěhovalců na počátku 90. let v Londýně bhangru spojili s taneční scénou, punkem, reggae, jungle, dubem, hiphopem a extrémně radikálními politickými názory. Pandžábský rodák Aki Nawaz (šéf Fun-Da-Mental) asijskému undergroundu, jak se mu začalo říkat, poskytl důležitou platformu založením vydavatelství Nation Records. Své první nahrávky tu vydali Transglobal Underground, Natacha Atlas a také Asian Dub Foundation - parta rebelských zběsilců od samého začátku deklarující, že v umění by se měla odrážet realita současného světa. Sami sebe nazvali MIDI Warriors a tam, kde jiní brzdili, Asian Dub Foundation šlapali na plyn – Chandrasonic například hrával na kytaru nožem. Při jejich strhujících koncertech, co se blíží k taneční apokalypse, máte pocit, že se po vás přechází bengálský slon. Skladby neúnosně poháněné bubnem dhol duní i proto, že Dr. Das rád vždycky tvrdil: „Mým oblíbeným indickým nástrojem je baskytara.“
Už od prvního alba „Facts and Fictions“ (1995) si kapela na svou stranu získala odborníky i ohromné zástupy fanoušků. Za „Rafi's Revenge“ (1998) byli Asian Dub Foundation nominováni na Mercury Prize, ovšem největší pozornost na sebe strhli fantastickými deskami „Community Music“ (2000) a „Enemy of the Enemy“ (2003). Neustále svou hudbu zdokonalují, bhangra punku, invenčním samplům a „svaté trojici“ (George Clinton, Sun Ra a Lee Scratch Perry) zůstávají věrní. Sestava Asian Dub Foundation se sice často mění, sveřepá údernost zůstává. Stadiony a kluby dokáží proměnit v kůlničku na dříví, patří mezi světově nejúspěšnější skupiny, ostří jejich politických proklamací a nesmiřitelnému postoji k fašismu, imigraci, válkám v Iránu a na Balkáně, a rasismu to ale neubralo. DJ Pandit G dokonce odmítl převzít Řád britského impéria: „Jedná se o nedemokratický symbol a dědictví Britské říše.“
Dodal: Jiří Sedlák, ArtsMarketing.
DISKUZE
Jméno:
Nadpis:
Text:
Zadejte číslo 144: