Raiden: Černobyl byl důležitou lekcí pro lidstvo
Raiden, majitel labelu Offkey, je králem stylu, který strhl početnou část zlomeného publika na přímočařejší cestu – k dnb technu. Před jeho hraním na Let it Roll jsme si povídali i o tom, proč se přestěhoval z Anglie do Estonska nebo jak ho inspiroval Černobyl.
Lidé tě znají jako producenta, který nejprve zaútočil s úderným techstepem z vydavatelství Renegade Hardware a Transparent a před pár lety založil label Offkey, jež se stal nejznámějším na poli drum & bassu ovlivněného technem. Jsi spokojený s tím, čeho si dosáhl?
Abych se přiznal, neměl jsem moc času se nad tím zamyslet. Renegade Hardware mě naučilo, co obnáší být producentem a také jsem se díky němu našel po kreativní stránce. Poslední tři roky s Offkey mě naučily více o businessu a o tom, jak se v něm pohybovat. Myslím, že jsem se právě teď dostal do stádia, kdy se mi podařilo tyto dvě části skvěle skloubit, takže jsou ty nejlepší věci teprve na cestě.
Můžeš nám představit ty nejtalentovanější producenty ze své stáje a říci nám něco o budoucnosti Offkey?
Nemůžu vybrat ty nejtalentovanější, protože každý z producentů má něco, co label ozvláštňuje. Co se vydavatelství týče… brzy vyjde Firm LP, kompilace, která zmapuje vše, co se poslední rok na Offkey vypěstovalo. Mám naplánované releasy od Current Value, Dying Punks, Cooh a Proketa. Snažím se dát labelu nový směr, připravujeme nový web, který bude víc interaktivní - většina webů má jenom jednu dimenzi. Budeme se také snažit vymazlit obaly desek, ale zase nechci tlačit image producentů do mainstreamu. Razím slogan: "Proč nenávidět média, staň se médiem."
Když si zmínil projekt Dying Punks, ve kterém jsi namočený, řekneš nám o něm něco víc?
Projekt tvořím já a majitel labelu Subdivision, techno legenda Dean Rodell. Je to techno drum & bassový crossover, který spojuje naše dovednosti z obou stylů. Hlavní myšlenka Dying Punks je dělat tvrdý a nekompromisní sound a vytvořit široké spektrum materiálu pro naše live shows, protože my sami sebe vnímáme především jako skupinu než jako produkující DJs - hrajeme totiž jen svůj materiál.
V mládí jsi určitě poslouchal hlavně techno, viď?
Strašně moc! Nejvíce jsem byl inspirován Jeffem Millsem, jeho labelem Axis a vyrůstal na deskách z vydavatelství R&S, Metroplex, Tresor a Cocoon. Miloval jsem producenty jako Juan Atkins, Joey Beltram, Sven Vath a Surgeon…
Vzhledem k tomu, že jsi člověkem, který umí překročit různé hranice… domníváš se třeba, že může být BPM v drum & bassu ještě rychlejší?
Jakákoli muzika může být vždy rychlejší, ale já bych rád, aby drum & bass spíš zpomalil; 160 - 165 BPM by bylo fajn, moderní d’n‘b je moc rychlý. A bylo by mylné považovat moji muziku za příliš rychlou - ve skutečnosti je pomalejší než ostatní drum & bass. Pohybuje se okolo 168 - 170 BPM. Tohle o trošičku pomalejší tempo umožní, aby se mezi bicí mohly přidat různé ruchy a perkuse a track pak měl dravější zvuk.
Narodil jsi se v Anglii, ale teď ses usídlil v Estonsku. Co Tě přivedlo k tomu, přestěhovat se do východní Evropy?
Žil jsem také v Amsterdamu a moc si to užíval… Potom jsem byl na tour po východní Evropě a Alex z Mutated Forms navrhnul, ať se sem přestěhuju, protože jsem byl vždy spjatý s touto oblastí. Pak jsem nad tím už jen zauvažoval a zjistil, že není důvod, proč bych to neudělal. Jsem tu velmi šťastný, cítím se tu doma a také mě těší to, že můžu být považován za představitele východoevropského zvuku – tato oblast má na produkci rozhodně vliv.
Je výhodou mít vytvořené spojení s britskou scénou nebo má dnes každý kvalitní producent díky internetu stejné možnosti nezávisle na tom, odkud je?
Výhodou je pocházet z britské scény, pomáhá to, když člověk v této kultuře vyroste, protože je tu mnoho hudebních vlivů a možností. Je to ale zároveň velmi těžké se prosadit, protože je tu velká konkurence. Dnes, když děláš dobrou muziku, nezáleží na tom, odkud jsi. Jedna z hlavních výhod pro DJe z Evropy je to, že můžeš cestovat bez jakýchkoli obtíží.
A jaký je Tvůj postoj k Rusům, když jsi teď "nový" Estonec?
Mám moc rád Rusy, jsou to hodně vřelí a pohostinní lidé, ale ruská zahraniční politika mě velmi znepokojuje.
Slyšel jsem, že jsi jel na výlet do Černobylu a také jsi jeden ze svých tracků pojmenoval Chernobyl 4. Inspirovala Tě tato katastrofa?
Nejdříve jsem viděl dokument z produkce BBC nazvaný “Inside the Sarcophagus”, který byl natočen pět let po neštěstí. Pro mě to bylo to nejznepokojivější, co jsem kdy viděl. A skutečně jsem se snažil zachytit tu chladnou, temnou a depresivní nukleární zimu v mé muzice. 26. duben 1986 byl velmi smutný den a měl by lidstvu sloužit jako velmi důležitá lekce.
Které příjemné věci Tě inspirují a baví? Co jiné koníčky vyjma produkce, DJingu a label managementu?
Miluju rybaření! Člověk odjede do přírody, dává si pivka a relaxuje se svými kamarády, a pak zažívá vzrušení, když mu ryba zabere… Také jezdím na silničním kole, každé ráno si dávám 28km okruh. Vím, že to není nejpopulárnější sport, ale užívám si to, protože mě vytrhne od sezení doma a udržuju si tím fyzičku.
Na festivalu Let it Roll, kam v sobotu zamíříš, budou hrát na stejné stagi také Vicious Circle, Phace a Axiom. Líbí se Ti jejich produkce?
Jasně, jsem jejich velkým fanouškem a navíc se všichni známe ještě z dob, kdy jsme nebyli známi jako producenti.
Vybral by sis i z nabídky hlavní stage, na které se předvedou Freestylers, Future Prophecies, Scratch Perverts, Adam F, Phantasy, Futurebound, Baron a TC?
No popravdě řečeno mě moc nelákají až na Future Prophecies. Prostě to není můj šálek čaje, ale myslím, že oni by to samé řekli i o mně.
Po zkušenosti z rozhovoru s Axiomem se ještě musím zeptat: Kolik lahví vodky máme připravit do mrazáku, abychom zajistili, že si party užiješ až do rána?
Jen jednu! Pokud někdo potřebuje víc, měl by vyhledat pomoc nebo požádat o finské občanství :o)
Abych se přiznal, neměl jsem moc času se nad tím zamyslet. Renegade Hardware mě naučilo, co obnáší být producentem a také jsem se díky němu našel po kreativní stránce. Poslední tři roky s Offkey mě naučily více o businessu a o tom, jak se v něm pohybovat. Myslím, že jsem se právě teď dostal do stádia, kdy se mi podařilo tyto dvě části skvěle skloubit, takže jsou ty nejlepší věci teprve na cestě.
Můžeš nám představit ty nejtalentovanější producenty ze své stáje a říci nám něco o budoucnosti Offkey?
Nemůžu vybrat ty nejtalentovanější, protože každý z producentů má něco, co label ozvláštňuje. Co se vydavatelství týče… brzy vyjde Firm LP, kompilace, která zmapuje vše, co se poslední rok na Offkey vypěstovalo. Mám naplánované releasy od Current Value, Dying Punks, Cooh a Proketa. Snažím se dát labelu nový směr, připravujeme nový web, který bude víc interaktivní - většina webů má jenom jednu dimenzi. Budeme se také snažit vymazlit obaly desek, ale zase nechci tlačit image producentů do mainstreamu. Razím slogan: "Proč nenávidět média, staň se médiem."
Když si zmínil projekt Dying Punks, ve kterém jsi namočený, řekneš nám o něm něco víc?
Projekt tvořím já a majitel labelu Subdivision, techno legenda Dean Rodell. Je to techno drum & bassový crossover, který spojuje naše dovednosti z obou stylů. Hlavní myšlenka Dying Punks je dělat tvrdý a nekompromisní sound a vytvořit široké spektrum materiálu pro naše live shows, protože my sami sebe vnímáme především jako skupinu než jako produkující DJs - hrajeme totiž jen svůj materiál.
V mládí jsi určitě poslouchal hlavně techno, viď?
Strašně moc! Nejvíce jsem byl inspirován Jeffem Millsem, jeho labelem Axis a vyrůstal na deskách z vydavatelství R&S, Metroplex, Tresor a Cocoon. Miloval jsem producenty jako Juan Atkins, Joey Beltram, Sven Vath a Surgeon…
Vzhledem k tomu, že jsi člověkem, který umí překročit různé hranice… domníváš se třeba, že může být BPM v drum & bassu ještě rychlejší?
Jakákoli muzika může být vždy rychlejší, ale já bych rád, aby drum & bass spíš zpomalil; 160 - 165 BPM by bylo fajn, moderní d’n‘b je moc rychlý. A bylo by mylné považovat moji muziku za příliš rychlou - ve skutečnosti je pomalejší než ostatní drum & bass. Pohybuje se okolo 168 - 170 BPM. Tohle o trošičku pomalejší tempo umožní, aby se mezi bicí mohly přidat různé ruchy a perkuse a track pak měl dravější zvuk.
Narodil jsi se v Anglii, ale teď ses usídlil v Estonsku. Co Tě přivedlo k tomu, přestěhovat se do východní Evropy?
Žil jsem také v Amsterdamu a moc si to užíval… Potom jsem byl na tour po východní Evropě a Alex z Mutated Forms navrhnul, ať se sem přestěhuju, protože jsem byl vždy spjatý s touto oblastí. Pak jsem nad tím už jen zauvažoval a zjistil, že není důvod, proč bych to neudělal. Jsem tu velmi šťastný, cítím se tu doma a také mě těší to, že můžu být považován za představitele východoevropského zvuku – tato oblast má na produkci rozhodně vliv.
Je výhodou mít vytvořené spojení s britskou scénou nebo má dnes každý kvalitní producent díky internetu stejné možnosti nezávisle na tom, odkud je?
Výhodou je pocházet z britské scény, pomáhá to, když člověk v této kultuře vyroste, protože je tu mnoho hudebních vlivů a možností. Je to ale zároveň velmi těžké se prosadit, protože je tu velká konkurence. Dnes, když děláš dobrou muziku, nezáleží na tom, odkud jsi. Jedna z hlavních výhod pro DJe z Evropy je to, že můžeš cestovat bez jakýchkoli obtíží.
A jaký je Tvůj postoj k Rusům, když jsi teď "nový" Estonec?
Mám moc rád Rusy, jsou to hodně vřelí a pohostinní lidé, ale ruská zahraniční politika mě velmi znepokojuje.
Slyšel jsem, že jsi jel na výlet do Černobylu a také jsi jeden ze svých tracků pojmenoval Chernobyl 4. Inspirovala Tě tato katastrofa?
Nejdříve jsem viděl dokument z produkce BBC nazvaný “Inside the Sarcophagus”, který byl natočen pět let po neštěstí. Pro mě to bylo to nejznepokojivější, co jsem kdy viděl. A skutečně jsem se snažil zachytit tu chladnou, temnou a depresivní nukleární zimu v mé muzice. 26. duben 1986 byl velmi smutný den a měl by lidstvu sloužit jako velmi důležitá lekce.
Které příjemné věci Tě inspirují a baví? Co jiné koníčky vyjma produkce, DJingu a label managementu?
Miluju rybaření! Člověk odjede do přírody, dává si pivka a relaxuje se svými kamarády, a pak zažívá vzrušení, když mu ryba zabere… Také jezdím na silničním kole, každé ráno si dávám 28km okruh. Vím, že to není nejpopulárnější sport, ale užívám si to, protože mě vytrhne od sezení doma a udržuju si tím fyzičku.
Na festivalu Let it Roll, kam v sobotu zamíříš, budou hrát na stejné stagi také Vicious Circle, Phace a Axiom. Líbí se Ti jejich produkce?
Jasně, jsem jejich velkým fanouškem a navíc se všichni známe ještě z dob, kdy jsme nebyli známi jako producenti.
Vybral by sis i z nabídky hlavní stage, na které se předvedou Freestylers, Future Prophecies, Scratch Perverts, Adam F, Phantasy, Futurebound, Baron a TC?
No popravdě řečeno mě moc nelákají až na Future Prophecies. Prostě to není můj šálek čaje, ale myslím, že oni by to samé řekli i o mně.
Po zkušenosti z rozhovoru s Axiomem se ještě musím zeptat: Kolik lahví vodky máme připravit do mrazáku, abychom zajistili, že si party užiješ až do rána?
Jen jednu! Pokud někdo potřebuje víc, měl by vyhledat pomoc nebo požádat o finské občanství :o)
DISKUZE
Jméno:
Nadpis:
Text:
Zadejte číslo 144: